رفع افتادگی پلک

رفع افتادگی پلک

 

خوشبختانه در دهه های اخیر، پیشرفت علوم پزشکی و بهداشت بسیار شتابان و قابل توجه بوده است و راه درمان و مهار بسیاری از بیماری ها کشف شده است. مسائل و مشکلات مربوط به زیبایی اجزای صورت، از قبیل پوست، مو، چشم و …اعتماد به نفس را از انسان ها سلب نموده و مشکلات روحی و روانی بسیاری را به دنبال دارد. پیشرفت های اخیر پزشکی در زمینه های زیبایی اجزای سر و صورت، بسیاری از این مشکلات را حل نموده است.

یکی از مهم ترین اعضای بدن، چشم ها می باشند که کانون توجه همه را به خود جلب می نماید؛ و از جمله اندام های مهم در زیبایی انسان ها محسوب می شوند. ساختمان چشم علاوه بر اندام های داخلی، اندام های بیرونی مانند، مژه و پلک بالا و پایین و … را نیز در بر می گیرد. این اجزاء پیرامون چشم را فرا گرفته اند.

 

عمل افتادگی پلک

 

پلک بالا و پایین چشم، نوعی محافظ برای چشم محسوب می شوند؛ که گاه با مشکلات و بیماریهایی نظیر، التهاب پلک، عفونت پلک، افتادگی پلک و غیره مواجه شده و موجب بروز مشکلات بینایی در افراد می شود. افتادگی پلک در حقیقت مربوط به پلک بالایی است که قسمتی، یا کل پلک دچار شل شدگی و یا افتادگی بر روی چشم می گردد. افتادگی پلک می تواند مربوط به زمینه های ارثی، مشکلات چشمی، بیماری های زمینه ای، حوادث و تصادف، سوختگی و غیره باشد.

این نوع افتادگی می تواند مداوم یا متناوب باشد؛ این مشکل بستگی به میزان کنترل شما بر پلک زدن دارد. هنگامی که فرد نتواند بر حرکات باز شدن و بسته شدن پلک خود کنترل داشته باشد، زمینه بروز افتادگی پلک حتمی خواهد بود.

 

افتادگی پلک چشم

 

همانطور که گفته شد، افتادگی پلک بیشتر پلک بالا را درگیر می سازد؛ اما در این صورت، پلک پایین هم تحت تأثیر پلک بالا قرار گرفته و دچار مشکل و افتادگی می شود. این عارضه به شکلی است که لبه های پلک به سمت پایین تری افتاده و از حالت طبیعی خود خارج می شود؛ و این موجب پوشاندن بخشی از مردمک چشم یا کل مردمک چشم شده، و بینایی را دچار اختلال می کند.

 

بلفاروپلاستی

 

بلفاروپلاستی همان عمل زیبایی پلک چشم می باشد؛ که افتادگی پلک بالا، پوست اضافی بالای پلک، افتادگی پلک پایین، پف و غیره را بر طرف می سازد.

جراحی بلفاروپلاستی نوعی جراحی پلاستیک و زیبایی پلک است که با تنظیم چربی های پلک های بالا و پایین به صورت همزمان، می تواند آن را به حالت طبیعی برگرداند.

این عمل بیشتر توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص صورت می گیرد؛ و با استفاده از دستگاه های مجهز پزشکی و استفاده از امواج رادیویی در کلینیک ها و بیمارستان ها انجام می گیرد.

 

هزینه بلفاروپلاستی

 

امروزه جراحی بلفاروپلاستی، در بین افراد، به ویژه زنان بسیار رایج است. این جراحی که جراحی پشت پلک می باشد، در کنار مشکلات مربوط به تداخل بینایی، موجب به هم خوردن و از بین رفتن ظاهر فرد نیز می گردد. در کنار هزینه هایی که این نوع جراحی به دنبال خواهد داشت، توجه به پزشک و نوع تخصص وی و نمونه جراحی های مرتبط در زمینه بلفاروپلاستی برای گرفتن نتیجه مطلوب، بسیار مهم تر از هزینه خواهد بود.

 

مکانیسم انجام بلفاروپلاستی

 

انجام جراحی بلفاروپلاستی معمولاً برای افراد بالای 40 سال و افرادی با مشکلات افتادگی پلک، پیشنهاد می شود. این عمل جراحی عموماً به عنوان یک عمل زیبایی در نظر گرفته می شود و مکانسیم آن به شرح زیر می باشد:

الف) انجام بلفاروپلاستی با بی حسی موضعی.

ب) انجام بلفاروپلاستی به صورت نیمه بیهوشی.

ج) انجام بلفاروپلاستی به صورت بیهوشی کامل.

الف) انجام بلفاروپلاستی با بی حسی موضعی: در این نوع جراحی، با تزریق لیدوکائین به اطراف چشم، پوست و عضلات پلک بالا و پایین را بی حس نموده، و بیمار تقریباً در جریان مراحل جراحی می باشد. پزشک متخصص یا فوق تخصص، عمل جراحی بلفاروپلاستی را به صورت سرپایی  انجام می دهد.

ب) انجام بلفاروپلاستی به صورت نیمه بیهوشی: در این نوع جراحی، اطراف پلک توسط تیم جراحی دچار نیمه بیهوشی شده و با تزریقاتی نیز درد و اضطراب بیمار را کاهش می دهند؛ طوری که بیمار چیزی را متوجه نشود.

ج) انجام بلفاروپلاستی به صورت بیهوشی کامل: در این روش، علاوه بر بیهوشی و بی حسی پلک، بیهوشی کامل برای بیمار، توسط متخصص بیهوشی نیز انجام می گیرد؛ و فرد در خوابی عمیق و نسبتاً طولانی فرو می رود.

 

پلاسما تراپی

 

مسلماً زیبایی و سلامت چشم، اثر بسزایی در زیبایی صورت دارد. جراحی زیبایی که  برای رفع چین و چروک، افتادگی پوست و پلک استفاده می شود، پلاسما تراپی می باشد. پلاسما تراپی از روش های جدیدی است که می تواند بهترین جایگزین بوتاکس باشد. این نوع جراحی، بیشتر برای رفع چین و چروک دور چشم و رفع عیوب پلک، توسط پزشک متخصص یا فوق تخصص تجویز می گردد.

پلاسما تراپی، روش درمانی با پلاسمای خون یا سلول درمانی است؛ که از پلاکت های خونی غلیظ شده تهیه می شود. پلاسما، ترکیب گازی بسیار داغ، اما کم فشاری می باشد، که در صورت تزریق به پوست، سرد شده و با پخش شدن، به درمان ناحیه مد نظر می پردازد.

 

هزینه پلاسما تراپی

 

هزینه پلاسما تراپی را نیز مانند هر عمل جراحی دیگری نمی توان تخمین زد؛ زیرا عوامل زیادی در تعیین نرخ هزینه پلاسما تراپی مؤثر می باشد، از جمله این عوامل می توان موارد زیر را بر شمرد:

– میزان عمل پلاسما تراپی و تعداد آن.

– شدت و میزان چین و چروک اطراف چشم و پلک ها.

– میزان دستمزد پزشک، با توجه به مدت زمان عمل و تخصص یا فوق تخصص بودن وی.

– و دیگر هزینه های جانبی.

پلاسما تراپی از جمله روش های موثر، ایمن و البته مقرون به صرفه، نسبت به سایر عمل های زیبایی است؛ که می تواند نتیحه بخش و مورد رضایت متقاضیان قرار گیرد.

 

مکانیسم پلاسما تراپی

 

پلاسما تراپی، همان سلول درمانی می باشد؛ که موجب سنتز سلول های استخوانی، و نرم شدن بافت های زیرین پوست می گردد.

پلاسما تراپی، با تحریک نمودن فاکتور های رشد هورمون های پوستی نظیر، کلاژن، گلیکوزآمینوگلیکان و والاستین، موجب رفع چین و چروک اطراف چشم و افتادگی پلک ها می شود.

مدت زمان این عمل، معمولاً 20 الی 30 دقیقه می باشد و با بی حسی موضعی انجام می گیرد. با توجه به نوع و میزان چروک های صورت، میزان جلسات و پلاسما تراپی متفاوت است؛ و اگر چروک و افتادگی پلک کم باشد، در طی یک جلسه عمل پلاسما تراپی تکمیل می شود؛ اما اگر چین و چروک زیاد باشد، نیاز به تکرار جلسات عمل پلاسما تراپی خواهد بود.

این عمل زیبایی، برای رفع پیری زود رس، جوان سازی پوست، جراحی پلاستیک و زیبایی، تاندونیت، رفع آسیب های عضلانی  و غیره کاربرد دارد.

نکته: استفاده از سلول های خونی و طبیعی به نام پلاکت، در عمل پلاسما تراپی نقشی مهم و کلیدی دارد.

 

پف زیر چشم

 

پف زیر چشم، همان ورم پوست زیر چشم است؛ که به صورت متورم، کبودی، افتادگی و شل شدگی خود را نشان می دهد. با تجمع مایعات و یا چربی زیر چشمی، پف چشم به صورت خفیف یا شدید در اطراف چشم، بخصوص زیر چشم ایجاد می گردد.

پف زیر چشم، به دلایل مختلفی بروز می کند؛ از مهم ترین علل ایجاد پف زیر چشم می توان موارد زیر را نام برد.

– تغییرات هورمونی.

– عوامل ارثی و مادر زادی.

– افزایش سن.

– آلرژی.

– استرس.

– مصرف دخانیات.

– بیماری تیروئید به ویژه گریوز.

– عفونت و امراض چشمی.

– خشکی چشم.

– نارسایی کلیوی و یا فشار خون بالا.

مراجعه به پزشک برای درمان پف زیر چشم، باید در اولین فرصت صورت گیرد. روش های درمان  قطعی و پزشکی پف زیر چشم عبارتند از:

رفع پف زیر چشم با لیزر درمانی، بوتاکس، بلفاروپلاستی، کربوکسی تراپی و غیره.

 

درمان افتادگی پلک

 

درمان افتادگی پلک می تواند با روش های جراحی و غیر جراحی صورت گیرد.

– درمان افتادگی پلک به شیوه غیر جراحی: استفاده از کمپرس چای کیسه ای یا آب یخ، رفع افتادگی پلک با طب سنتی، استفاده از ماسک تخم مرغ، خواب مناسب و کافی، ورزش و ماساژ اطراف چشم، استفاده از ماسک و روغن های حاوی ویتامین E و غیره.

– درمان افتادگی پلک به شیوه جراحی: جراحی افتادگی پلک با پلاسما تراپی، جراحی افتادگی پلک با بلفاروپلاستی، لیزر درمانی، بوتاکس و غیره.

 

مراحل درمانی افتادگی پلک

 

از مراحل درمانی افتادگی پلک، می توان به صورت کلی به موارد زیر اشاره نمود:

1) مراجعه به پزشک و متخصص بیماری های چشمی و پلک.

2) معاینات، انجام آزمایشات و مشاوره های پزشک با بیمار.

3) تشخیص میزان آسیب و راه حل درمانی.

4) دستورات مصرفی دارو، کرم و یا محلول ها، برای درمان اولیه یا مقدماتی.

5) در صورت عدم نتیجه بخشی روش های اولیه یا مقدماتی، انجام عمل جراحی با توجه به نوع مشکل، سن بیمار و … .

6) انجام جراحی افتادگی پلک در بیمار.

7) مراقبت های بعد از عمل و استراحت در دوران نقاهت.

8) درمان قطعی در کمترین زمان و گرفتن بهترین نتیجه.

 

جراحی پلک

 

افتادگی پلک می تواند به صورت شدید و خفیف در یک چشم، و یا در هر دو چشم ایجاد گردد. جراح متخصص برای درمان افتادگی پلک، می بایست بتواند پوست های اطراف چشم و پلک بالا یا پایین را تقویت، و ضعف کلاژن های آن نواحی را بر طرف سازد.

بنابراین جراحی چشم، با توجه به سن، شرایط بیمار، زمینه بیماری های خاص، شدت افتادگی و غیره، تحت نظارت پزشک متخصص صورت می پذیرد.

 

علائم افتادگی پلک

 

از رایج ترین انواع افتادگی پلک، افتادگی پلک در کودکان، به صورت مادرزادی می باشد، اما به طور کلی، علائم و نشانه های افتادگی پلک عبارتند از:

  • اختلالات در گردن و سر به ویژه در کودکان.
  • زمینه های ارثی یا مادرزادی.
  • افزایش سن و افتادگی پلک.
  • عوارض جراحی های چشمی مانند آب مروارید.
  • شل شدگی عضلات و عدم کنترل حرکات پلک.
  • بیماری های خاص نظیر، کم کاری غدد، سکته قلبی و مغزی، مشکلات عصبی، فشار خون و غیره.

 

درمان چروک زیر چشم

 

در این نوع روش درمانی، می توان از دو شیوه کلی، برای رفع چروک زیر چشم استفاده نمود.

1) درمان چروک زیر چشم با روش های غیر جراحی:

– استفاده از کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب به صورت منظم.

– عدم استفاده از دخانیات و مواد مخدر.

– ورزش و ماساژ صورت.

– تغذیه مناسب با مواد معدنی و انواع ویتامین ها.

– استفاده از کرم های مخصوص دور چشم.

– استفاده از ماسک های روغنی دور چشم.

– و غیره.

2) درمان چروک زیر چشم با روش های جراحی:

– جراحی با بوتاکس.

– جراحی با تزریق ژل.

– جراحی با تزریق چربی.

– فیلر.

– قرص.

– لیزر درمانی.

– بلفاروپلاستی.

– جراحی پلک

– و غیره.

 

علائم افتادگی پلک بالا

 

عارضه افتادگی پلک بالا، می تواند به شکل اکتسابی یا مادرزادی، بروز پیدا کند؛ و دارای علائم و نشانه های خاصی می باشد. افتادگی پلک بالا، در نوزادان و کودکان، می تواند منجر به کاهش دید و تنبلی چشم گردد. اگر افتادگی پلک بالا، مربوط به افزایش سن باشد، معمولاً با پف بالا و زیر چشم همراه است؛ و اگر افتادگی پلک، ناشی از بیماری های زمینه ای باشد، علاوه بر علائم پف، می تواند افتادگی ابرو را نیز به همراه داشته باشد.

 

جراحی افتادگی پلک بالا

 

جراحی افتادگی پلک بالا، با توجه به نوع و علل افتادگی، می تواند با شیوه های متنوعی صورت پذیرد. اگر افتادگی پلک بالا، به صورت ارثی و یا مادرزادی در کودکان و نوزادان باشد،  باید سریعاً توسط پزشک متخصص، جراحی لازم انجام شود. در بزرگسالان، جراحی پلک با عنوان بلفاروپلاستی، با برداشت پوست اضافی پلک و تقویت عضلات پلک بالا، با برش هایی ظریف توسط امواج رادیویی انجام می گیرد. در جراحی افتادگی پلک بالا، به دلایل حوادث محیطی، بیماری یا افزایش سن، جراحی های ویژه زیبایی چشم نظیر، لیفت آندوسکوپی چشم،  لیفت آندوسکوپی پلک، لیفت آندوسکوپی ابرو انجام می گیرد.

 

هزینه جراحی افتادگی پلک بالا

 

با توجه به نوع و علل افتادگی پلک، سن، شرایط بیمار، دستمزد پزشک متخصص، هزینه های دارویی، هزینه بیمارستان، نوع جراحی صورت گرفته، درصد آسیب و افتادگی پلک و غیره، هزینه جراحی افتادگی پلک بالا متفاوت است؛ اما در کل میانگین هزینه از 3میلیون به بالا خواهد بود.

 

بهترین جراح افتادگی پلک

 

بهترین جراح افتادگی پلک، می بایست جزو برترین و بروز ترین جراحان ترمیمی و پلاستیک زیبایی چشم باشد.

  • دارای مقالات و پژوهش های بین المللی باشد.
  • سوابق و تجربیات عالی و ممتاز در حرفه خود داشته باشد.
  • دارای دانش علمی و عملی در زمینه بلفاروپلاستی، ترمیم عضله پلک، جراحی حدقه، جراحی مجاری اشکی، تزریق چربی و غیره باشد.
  • تخصص کاشت ایمپلانت هیدروکسی چشمی را داشته باشد.
  • تخصص کارگزاری چشم مصنوعی را داشته باشد.
  • و … .

 

 

قسمت دیدگاه بسته شده است.